fbpx

Dlaczego moje reklamy Google Ads się nie wyświetlają?

W czasach rozwijającego się handlu internetowego, stworzenie odpowiedniej reklamy Google Ads staje się bardzo ważne. Czasem wydaje się nam, że dana reklama nie działa, chociaż naprawdę tak nie jest. Może to być skutek wielu przyczyn, ale jedna z nich może być związana z czasem spędzonym na swojej stronie. Jako właściciele często przebywamy na naszej stronie internetowej i jasne jest, że nie dokonujemy w tym czasie pożądanych czynności, jakimi są np. zakup produktów lub wysłanie formularza kontaktowego. Naszym celem wtedy jest sprawdzenie, czy nasza strona internetowa działa poprawnie. Google wie o tym, że nie wchodzisz na stronę, aby spełnić cel kampanii, przez co nie wyświetla Ci reklam.

Reklama Google Ads – co to jest

Na początku musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest reklama Google Ads. Uruchamiamy ją w sieci wyszukiwania oraz w rozbudowanej sieci partnerskiej i reklamowej Google. Google daje dodatkowo opcję, dzięki której możemy dotrzeć do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów. Jest to system reklamowy Google, który może wyświetlać Twoje reklamy w Google Grafice, Gmailu, karcie Zakupów, YouTubie lub w Discovery Cards.
Przy reklamie Google warto w skrócie poruszyć również kwestie kosztów. Podstawowym rozliczeniem za reklamę Google Ads jest model CPC (cost per click), gdzie reklamodawca płaci w momencie, gdy użytkownik kliknie reklamę i wejdzie na naszą stronę. Drugim rozliczeniem jest natomiast CPV (cost per view), czyli jest to płatność za każde obejrzenie reklamy wideo. Ostatni system płatności to CPM (cost per mile), gdzie reklamodawca płaci za tysiąc wyświetleń. Dotyczy to reklamy stosowanej w reklamach zasięgowych i wizerunkowych.

Reklamy w Google — najczęściej popełniane błędy

Cały system reklamy Google jest prosty i intuicyjny, jednak nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli. Tak, jak już wspomnieliśmy, zdarza się, że może wyglądać to tak, jakby nasze reklamy się nam nie wyświetlały. W przypadku, gdy problem dotyczy całej reklamy i widzimy, że nie ma ona wyświetleń lub ma ich bardzo mało, nie trzeba się denerwować. Zdarza się, że jest to wina ustawień, ale także wina działania systemu reklamy Google.

Nasze poszukiwanie błędu powinniśmy zacząć, od jakby się mogło wydawać, oczywistych możliwości. Na początek musimy sprawdzić, czy nasza karta kredytowa jest podpięta do konta reklamowego Google Ads oraz, czy posiadamy na niej środki, a jej ważność się nie przedawniła. Ta kwestia jest bardzo ważna, dlatego sprawdzajmy jak najczęściej ilość wykorzystanych środków na reklamę, aby mieć pewność, że jak skończy się limit i nasza karta zostanie obciążona, reklamy nie zostaną zawieszone. Gdy karta jest w porządku, należy sprawdzić w następnej kolejności czy w naszej przeglądarce nie mamy wtyczki blokującej reklamy, np. Adblock. Możemy to zrobić, sprawdzając, czy w wynikach wyszukiwania Google widzimy jakiekolwiek inne reklamy. Jeśli nie widzimy żadnych, najpewniej taką wtyczkę mamy zainstalowaną.

Gdy wszystko sprawdzone przechodzimy do sprawdzenia ustawień kampanii i reklamy. Kilka kluczowych aspektów:

  • czy kampania jest włączona?
  • czy są w niej włączone grupy reklam?
  • jak wygląda sytuacja ze słowami kluczowymi?
  • czy reklamy są dodane oraz zatwierdzone?

Jeśli którykolwiek z tych elementów nie działa poprawnie, nasza reklama może się nie wyświetlać. W takim przypadku musimy odpowiednio skonfigurować ustawienie lub poprosić o pomoc specjalistów.

A co, jeśli sprawdzamy i do tej pory wszystko mamy ustawione poprawnie? Szukamy przyczyny dalej, czyli zajmijmy się słowami kluczowymi.

Słowa kluczowe

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wpisujemy w Google takie same słowa kluczowe, jakie mamy ustawione w kampanii? Czy kampania jest lokalna? Jeśli kampania jest lokalna, np. na terenie Warszawy, a my znajdujemy się na wakacjach nad morzem, to reklama Google nie będzie dla nas widoczna. Na początek sprawdźmy więc na jaką lokalizację jest ustawiona nasza reklama. Na tym etapie zastanówmy się także czy wyszukujemy dokładnie takie same słowa kluczowe, jakie mamy ustawione. Ważne jest to, dlatego że w zależności od tego, jakie mamy ustawienia, reklama może się wyświetlać na inne powiązane słowo.

Zatrzymajmy się chwilę przy słowach kluczowych. Jeśli sprawdziliśmy i wpisujemy w wyszukiwarkę odpowiednie słowo, to należy sprawdzić status słów kluczowych w reklamie. Ważne jest, aby słowo miało status zatwierdzone, a nie widniało przy nim „ograniczone przez małą liczbę wyszukiwań”, bo to może oznaczać, że reklama na te słowa nie będzie się wyświetlać pomimo naszych usilnych poszukiwań. Jak jesteśmy już w tym wątku, to przejdźmy do sprawdzenia jakie są stawki za kliknięcie poszczególnych słów kluczowych, czyli jakie jest ich CPC. Jeśli są za niskie, a w szczególności, gdy są niższe niż konkurencja i zalecone przez Google – reklama może nie wyświetlać się lub będzie to robić sporadycznie. Podobnie jest, jeśli przesadzimy w drugą stronę. Jeśli stawka za kliknięcie jest zbliżona do budżetu dziennego, efekt może być taki sam, ponieważ jedno wyświetlenie reklamy, wykorzysta cały nasz budżet, przez co reklama w danym dniu najprawdopodobniej nie pojawi się drugi raz.

Budżet, czyli dlaczego reklama się nie pojawia

Przedstawione wyżej powody związane są ściśle z ustawieniami kampanii czy reklam. Niestety powodów może być więcej. Są też takie, które związane są z działaniem całego systemu reklamy Google Ads. Niektóre z nich mogą być związane z ustawieniami dotyczącymi budżetu. Kluczowym powodem może być ustawiony ograniczony budżet dzienny. Czy jest on ograniczony, dowiemy się poprzez status informujący w kolumnie „stan”. Oznacza to, że nasze środki nie są dostosowane do ilości wyszukiwań. Zdarza się tak w przypadku dużej konkurencyjności w danej branży, gdy słowa kluczowe są często wyszukiwane i klikane i po prostu nie wystarcza budżetu, aby system pokazał reklamę każdej osobie.

Problemy z wyświetleniem reklamy mogą powstać również wtedy, gdy zbyt często i zbyt drastycznie optymalizujemy kampanie. Jeśli decydujemy się na zmiany wartości docelowego ROAS lub CPA uważajmy, aby nie były one zbyt duże. Przy optymalizacji kampanii warto dokonywać zmiany stawek w podanych strategiach pomiędzy 10%, a 15%. Ważnym zagadnieniem jest również determinujący wyświetlanie reklam koszt za kliknięcie (CPC). Odpowiednio wysokie CPC i dobry wynik jakości przekładają się na ranking i ułatwiają nam wygranie aukcji (z innymi reklamodawcami) oraz umiejscowienie w wynikach wyszukiwania naszej reklamy. A jak to jest z tym rankingiem? Zobaczmy.

Ranking reklamy

Najpierw musimy zrozumieć, czym jest ranking reklamy. To zestaw wartości, które określają, czy dane reklamy w ogóle kwalifikują się do wyświetlania. Jeśli tak, to jest on podstawą do określenia, w których miejscach i, na których stronach wyszukiwania mogą się pojawiać w porównaniu z innymi reklamodawcami. A jakie wartości są brane pod uwagę? Wartości reklamy są wynikiem obliczeń wielu różnych czynników. Najważniejsze z nich to: konkurencyjność, wysokość stawek, kontekst wyszukiwania danego użytkownika, jakość reklam i strony docelowej, czy też oczekiwanego wpływu komponentów i innych formatów reklam.

Podczas szacowania wpływu również zostają uwzględnione najróżniejsze czynniki takie jak: widoczność komponentów lub formatów na stronie wyszukiwania, trafność, czy też współczynnik klikalności. Co to dla nas oznacza? Gdy Twoje stawki są niższe od konkurencji, nadal możesz osiągnąć wyższą pozycję, dzięki używaniu reklam o dużej trafności i odpowiednich słów kluczowych. Jednak pozostaje jeszcze kwestia jakości strony docelowej.

Jakość strony docelowej

Na cały wynik jakości brane są pod uwagę 3 elementy:
• Przewidywany współczynnik klikalności (CTR), czyli jakie jest prawdopodobieństwo, że użytkownik po zobaczeniu Twojej reklamy w nią kliknie,
• Trafność reklam, czyli jak Twoje reklamy spełniają oczekiwania i odpowiadają na dane przez użytkowników zagadnienia,
• Ocena jakości strony docelowej, czyli badanie przejrzystości i dopasowania Twoich reklam i strony pod użytkownika.

Google bardzo dba o swoich użytkowników, aby dostawali najtrafniejsze i najlepsze odpowiedzi na swoje pytania. Dopracowanie strony docelowej jest bardzo ważnym tematem, ponieważ słabej jakości witryny mogą sprawić, że Twoje reklamy przestaną się wyświetlać. Warto więc poświęcić chwilę na dopracowanie swoich stron docelowych. Jednak co w takim razie powinniśmy zrobić? Zaczynamy od poprawy szybkości strony. Jeśli użytkownik czeka zbyt długo na załadowanie reklamy, zniechęca się i opuszcza stronę. Nie warto więc ignorować tego tematu. Sprawdź również intuicyjność swojej witryny, czy łatwo się po niej poruszać i czy jest wygodna dla użytkownika? Sprawdź, czy jest czytelna i można na niej znaleźć rzetelne informacje. Podaj użytkownikowi najczęściej wyszukiwane tematy na Twojej stronie „na tacy”. Jeśli będzie musiał zbyt długo szukać lub strona nie będzie miała logicznego układu, użytkownik przejdzie na stronę konkurencji. Podobnie jest, jeśli strona na urządzeniach mobilnych jest do nich niedostosowana. Pamiętaj, że coraz więcej osób wyszukuje informacji na urządzeniach mobilnych, dlatego spraw, żeby było to dla nich proste i przyjemne. Witryna, na którą trafia użytkownik po kliknięciu w reklamę musi być dokładnie związana z jej tematem.

Wynik jakości strony docelowej możemy sprawdzić w panelu Google Ads. Należy pamiętać, że strony są sprawdzane cały czas, więc o swój wynik również przez cały czas musimy dbać. Nie jest to jednorazowe działanie, tylko powinno stać się to naszą codziennością, aby nie doprowadzić do sytuacji, że nasza reklama nie będzie się nikomu pojawiać. Wszystkie podane elementy składają się w całość wyniku jakości, dlatego musimy zadbać o to, aby strona docelowa była przedłużeniem naszej reklamy. Gdy użytkownik w nią kliknie, powinien dostać konkretne informacje, które są związane z naszą reklamą i słowem kluczowym. Gdy reklama dotyczy odzieży sportowej, strona docelowa również powinna ich dotyczyć, oferować produkty lub przedstawiać informacje na ten temat. Nie możemy przekierować wtedy użytkownika np. na stronę z sandałami, bo nie będzie to odpowiadało na jego zapytanie. Zadbanie o odpowiednie dobranie strony docelowej jak widać, jest bardzo ważne, dlatego musimy skupić na tym naszą uwagę i odpowiednio dopracować tę kwestię.

Smart bidding

Strategia polegająca na inteligentnym ustalaniu stawek w ramach płatnej reklamy w Google to właśnie jest smart bidding. Celem tej strategii jest optymalizacja strategii pod dwoma względami: jakościowym i ilościowym. Charakteryzuje się analizowaniem skuteczności reklamy i opiera się na maksymalizacji konwersji na podstawie danych historycznych. Do smart biddingu zaliczają się:
• Docelowy ROAS,
• Maksymalizacja liczby konwersji,
• Maksymalizacja wartości konwersji,
• Docelowy CPA.

Strategia polegająca na inteligentnym ustalaniu stawek w ramach płatnej reklamy w Google to właśnie jest smart bidding.

Celem tej strategii jest optymalizacja strategii pod dwoma względami: jakościowym i ilościowym. Charakteryzuje się analizowaniem skuteczności reklamy i opiera się na maksymalizacji konwersji na podstawie danych historycznych. Jest to strategia inteligentna, jednak nie zawsze działa tak, jak powinna. Niestety, aby smart bidding działał poprawnie, potrzebna jest duża ilość danych zebranych na koncie, ponieważ tylko na tej podstawie może optymalizować kampanie pod wybrany cel. Dopasowuje ona stawki za kliknięcie każdemu użytkownikowi osobno. Robi to dynamicznie i na podstawie wielu czynników.

Dla smart biddingu ważne jest prawdopodobieństwo osiągnięcia założonej konwersji. I właśnie dlatego Twoja reklama może Ci się nie wyświetlać. Prawdopodobnie nie robisz zakupów w swoim sklepie, nie zostawiasz danych, nie dodajesz produktu do koszyka, a mimo to odwiedzasz swój sklep. Smart bidding uznaje Cię wtedy za użytkownika niepowodującego konwersji, więc aby najlepiej wykorzystać środki, algorytm nie wyświetli Ci reklamy, bo nie osiągniesz założonego przez niego celu. Reklama może się również nie pokazywać, jeśli smart bidding będzie źle skonfigurowany lub będzie opierać się o złe dane konwersji i odbiorców. Winne jednak w tym przypadku są błędy w kampaniach.

Dlaczego reklama mi się nie wyświetla?

Nie wyświetlanie się reklamy Google jak widać może mieć wiele powodów. Najpierw powinniśmy przejść przez sprawdzenie najczęściej pojawiających się błędów. Gdy w ustawieniach wszystko będzie w porządku, analizujemy założony budżet i strategie. To najważniejsze elementy, więc musi być w nich wszystko zrobione poprawnie, ponieważ inaczej reklama nie będzie się wyświetlać nie tylko Tobie, ale również klientom. A co jeśli reklama nie wyświetla się tylko Tobie? Najczęstszą przyczyną jest samodzielne wyszukiwanie swojej reklamy i niepowodowanie konwersji, przez co algorytm przestaje ją nam wyświetlać. Zrozumiałe jest jednak, że chcemy swoją reklamę zobaczyć. Samo Google odradza wyszukiwanie jej i proponuje „Narzędzie podglądu i diagnostyki reklamy”, dzięki któremu sprawdzimy swoją reklamę.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Gotów, aby przenieść swój marketing internetowy na wyższy poziom?

Skontaktujemy się z Tobą i umówimy na BEZPŁATNE konsultacje obejmujące:
Analizę widoczności strony oraz konkurencji.
Analizę wybranych elementów optymalizacji
Omówienie celów kampanii.
Rekomendacje najkorzystniejszej strategii.
Pozwól przygotować spersonalizowaną, profesjonalną strategię marketingową oraz ofertę współpracy dla Twojej firmy. Zróbmy wspólnie krok w kierunku sukcesu!

Porozmawiajmy

Imię i nazwisko
E-mail
Telefon
Wiadomość

Wiadomość została wysłana
Coś poszło nie tak. Proszę sprawdzić wszystkie pola i spróbować ponownie.
Imię i nazwisko
Telefon
E-Mail
Wiadomość
Wiadomość została wysłana!
Coś poszło nie tak! Proszę sprawdzić wszystkie pola i spróbować ponownie!
Aktualności

Ostatnio na blogu

Powrót
Scroll to Top