fbpx

Audyt ux strony, czyli wszystko, co trzeba wiedzieć o audycie użyteczności

W świecie, w którym spora część zakupów odbywa się przez Internet, bardzo ważne jest, aby nasze strony internetowe lub aplikacje działały prawidłowo. To właśnie pierwsze 5 sekund decyduje o tym, czy użytkownik pozostanie w naszej aplikacji lub witrynie na dłużej. W momencie, gdy użytkownik po wejściu na stronę lub aplikację napotka problemy, będzie chciał opuścić nasz produkt i wybierze konkurencyjny. Tylko co sprawia, że użytkownik pozostaje na danej stronie na dłużej? Znane jako UX — doświadczenie użytkownika. To właśnie w tym miejscu z pomocą przychodzi audyt UX (user experience) — narzędzie, które pomaga zrozumieć użytkowników i dostarczyć im wyjątkowe doświadczenia, które go przyciągają i zatrzymują na dłużej.

Chcemy w tym miejscu podzielić się wiedzą i pomóc zagłębić się w świat audytu ux. Wytłumaczymy, jak może on przemienić aplikację, stronę internetową lub inny dowolny produkt cyfrowy tak, aby działał, jak magnes na użytkowników. Dowiesz się czym jest audyt ux, jak działa i w jaki sposób może pomóc Twojemu biznesowi. Zagłębimy się w zrozumienie etapów potrzebnych do przeprowadzenia audytu użyteczności i korzyści z tego wynikających. Czy jesteś gotowy odkryć świat audytu ux? Czy chcesz dowiedzieć się jakie doświadczenia mają Twoi użytkownicy na stronie internetowej lub w aplikacji? To ten tekst jest właśnie dla Ciebie. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.

Co to jest audyt ux — definicja

Specjalna kontrola strony internetowej, systemu lub aplikacji, która pozwala sprawdzić, czy użytkownikowi wygodnie jest korzystać z określonego produktu cyfrowego. Tak właśnie w jednym zdaniu można zdefiniować audyt ux. Zobaczmy na następującym przykładzie. Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep meblowy i ktoś przychodzi, żeby sprawdzić, czy wszystkie oferowane produkty są wygodnie i czy łatwo się po Twoim sklepie poruszać. To podobnie jak w audycie ux. Użytkownik wchodzi na stronę Twojego sklepu internetowego i powinien czuć się dobrze podczas korzystania z poszczególnych elementów, a także w trakcie poruszania się po niej. W innym przypadku wybierze sklep, w którym łatwiej się odnajdzie.

Audyt ux to zaproszenie ekspertów do przeprowadzenia analizy Twojego produktu cyfrowego. Ich zadaniem jest sprawdzenie, czy na stronie www lub w aplikacji wszystko działa poprawnie i w jaki sposób można się po nich poruszać. Zwracają uwagę na każdy element, którego użytkownik może potrzebować, np. czy przyciski są w takim miejscu, w którym się ich spodziewamy lub czy strona dostosowana jest do tabletów, komputerów i smartfonów, a także czy łatwo jest odnaleźć potrzebne informacje. Po wykonaniu audytu użyteczności eksperci wskazują jakie elementy poprawić, by na naszej stronie internetowej i w aplikacji każdy czuł się jak u siebie.

Audyt ux — podstawowe informacje

Pomimo tego, że cały proces audytu ux nie jest skomplikowany, przed jego rozpoczęciem warto być świadomym kilku kluczowych aspektów. Pomogą one w lepszym zrozumieniu całego procesu tak, aby wykorzystać jego pełny potencjał. Co należy wiedzieć na początek:

Pierwszym najważniejszym elementem jest określenie celów biznesowego i użytkowego audytu. Ma to pomóc ekspertom skoncentrować się na najważniejszych aspektach, które wymagają analizy i poprawy. Jest to ważne, żeby móc przejść do określenia zakresu przeprowadzanego audytu. Czy audytowi ma zostać poddana cała strona internetowa, czy tylko jej część, konkretna aplikacja lub określone funkcjonalności? Tutaj również należy ustalić jakie metody zostaną użyte. Jako osoba zlecająca audyt profesjonalistom, powinniśmy być gotowi dostarczyć wszelkie niezbędne materiały. To mogą być np. dane użytkowników, dostęp do platform analitycznych lub wcześniejsze wyniki badań, jeśli były realizowane.

Audyt użyteczności wymaga pełnej współpracy i komunikacji z osobą przeprowadzającą audyt. To wszystko po to, by mieć realistyczne wyobrażenie, ile czasu trwa audyt ux. Trzeba być świadomym, że niektóre zmiany nastąpią szybko, jednak na część trzeba będzie poczekać trochę dłużej. Po zastosowaniu się do zaleceń należy otworzyć się na zmiany, ustalić koszty inwestycji w audyt doświadczeń użytkowników i traktować go jako szansę na rozwój produktu, a nie brać tego jako jego krytykę.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt user experience

Nie ma wątpliwości, że przeprowadzenie audytu ux ma kluczowe znaczenie dla poprawy jakości interakcji użytkownika z produktem. To ważny element w procesie ulepszania i szukania korzyści dla naszej firmy lub marki. Najważniejsze jest to, że audyt daje możliwość identyfikacji i rozwiązania problemów związanych z użytecznością. To sposób, aby sprawić, że nasz produkt pozbawiony jest błędów i intuicyjny w użytkowaniu dla naszych klientów. Tym prostym działaniem zwiększamy satysfakcję użytkowników podczas korzystania z naszej strony internetowej lub aplikacji. Efektem jest nie tylko satysfakcja klientów, ale też zwiększenie wskaźników konwersji. Usprawnienie ścieżki użytkownika i eliminacja problemów także obniżają współczynnik odrzuceń (bounce rate). Zyskujemy dzięki temu przewagę konkurencyjną na rynku.

Pozyskane dane i wnioski podczas analizy, mogą pomóc w podejmowaniu strategicznych decyzji biznesowych. Eliminacja problemów na naszej stronie pozwala na optymalizację kosztów wsparcia technicznego.

Audyt ux pozwala nam lepiej zrozumieć zachowania i potrzeby użytkowników. Jest to kluczowe, aby tworzyć odpowiednie i skuteczne rozwiązania. Naszym celem jest przeprowadzenie audytu, który wskaże miejsca, w których powinniśmy zwiększyć dostępność. Pozwoli to nam dotrzeć z naszym produktem do osób z ograniczeniami. Daje nam to bazę na zdobycie nowych klientów. Jednak nie tylko pozyskanie nowych klientów może być pozytywnym efektem zmian, ale także lepsze zrozumienie użytkowników pozwala tworzyć skuteczne rozwiązania.

Na podstawie poprawy doświadczeń użytkowników, możemy budować z nimi silniejszą relację. Przekłada się to na większą lojalność i powrót klienta do naszego produktu. Audyt ux to nie tylko sposób na identyfikację i naprawę problemów, ale to również strategia biznesowa. Ma ona na celu zwiększenie zadowolenia klientów, efektywności produktu i jego sukces na rynku. Pomimo tego, że audyt ux początkowo wymaga nakładów finansowych, to przynosi długotrwałe korzyści. Jest to zadowolenie klientów lub zwiększenie konwersji, co może przynieść znacznie większy zwrot z inwestycji.

Na czym polega audyt ux strony www — etapy

Wiemy już, czym jest audyt użyteczności oraz jakie niesie ze sobą korzyści, więc możemy przejść do zrozumienia jego całego procesu. Audyt ux składa się z kilku głównych etapów. Każdy z nich wymaga dużego zaangażowania. Skupia się na wykorzystaniu określonych narzędzi i metod oraz wymaga zwrócenia uwagi na aspekty związane z doświadczeniami użytkownika. Oto kilka ogólnych etapów przeprowadzania audytu ux. Cały proces zaczynamy od zrozumienia oczekiwań użytkowników oraz określenia celów biznesowych. Następnie przechodzimy do etapu zbierania danych. W tym miejscu można zastosować różnorodne narzędzia, które dadzą nam jak najwięcej informacji o użytkownikach korzystających z naszego produktu cyfrowego.

Wykorzystujemy różne metody. Zaczynamy od analizy ilościowej, np. sprawdzamy statystyki Google Analytics, a następnie przechodzimy do analizy jakościowej. Tutaj często wykorzystuje się testy użyteczności lub wywiady z użytkownikami. Ten etap pozwala zrozumieć, gdzie użytkownicy napotykają problemy i gdzie wchodzą w interakcję z produktem. Kolejno przechodzimy do oceny interfejsu użytkownika.

Eksperci wykorzystują różne heurystyki i standardy, aby sprawdzić nawigację, łatwość dostępu do informacji oraz ocenić estetykę strony. Zbierają informacje, w jaki sposób określone elementy wpływają na doświadczenie użytkownika na stronie internetowej lub w aplikacji. Często na tym etapie porównuje się produkt cyfrowy z rozwiązaniami konkurencji. Pomaga to znaleźć potencjalne obszary do poprawy i zidentyfikować najlepsze praktyki. Na podstawie zebranych danych i analizy podczas przeprowadzania audytu użyteczności eksperci przygotowują szczegółowy raport. Wskazują w nim znalezione problemy i proponują konkretne rozwiązania. Czasami są to drobne modyfikacje, jednak często potrzeba dłuższego czasu na przeprojektowanie poszczególnych elementów lub funkcjonalności. Pozostaje już tylko zapoznanie się wszystkich zainteresowanych z wynikiem audytu ux i zaplanowanie dalszych działań.

Wyniki analizy powinny być traktowanie jako początek całego procesu optymalizacji, a nie krótkotrwałe działanie. Wykorzystanie danych i wprowadzanie zmian często odbywa się etapami. Skupiamy się na zadaniach priorytetowych, które mogą przynieść największe korzyści dla użytkowników i firmy. Cały proces jest cykliczny, a po wprowadzeniu zmian, warto ponownie ocenić UX, aby upewnić się, że wprowadzone metody przynoszą oczekiwane efekty.

Jakie narzędzia wykorzystuje się do audytu użyteczności

Audyt ux (user experience) składa się z wielu różnych elementów. W zależności od celu analizy zależy jakie narzędzia zostaną wykorzystane. Pozwalają nam one lepiej zrozumieć, w jakie interakcję wchodzą użytkownicy z produktem i co można poprawić na stronie internetowej lub w aplikacji.

Najpopularniejszym narzędziem jest Google Analytics 4, który pozwala na zbieranie danych o użytkownikach i ich analizę. Z tego narzędzia można pozyskać informacje, jak długo użytkownicy zostają na stronie, które strony są najczęściej odwiedzane i jakie urządzenia do tego wykorzystują. Google Analytics 4 oferuje zaawansowane możliwości mierzenia efektywności stron internetowych i ich analizy. Zostało zaprojektowane, tak aby, jak najlepiej testować współczesne witryny internetowe oraz oferować kompleksowe i zintegrowane podejście do zrozumienia oraz optymalizacji doświadczeń użytkownika.

Google Analytics 4 został opracowany, aby zbierać dane o witrynie i aplikacji, używać danych opartych na zdarzeniach. Dodatkowo obejmuje funkcje prognostyczne (podpowiadają działania zalecane bez użycia skomplikowanych modeli) oraz integruje się bezpośrednio z platformami medialnymi. Jest to potężne narzędzie dla analityków i projektantów ux. Daje możliwość szczegółowego mierzenia interakcji, w które wchodzą użytkownicy, czy też segmentację użytkowników, co pozwala na analizę różnych grup. Google Analytics wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do generowania predyktywnych metryk. Takie dane dają możliwość zrozumienia, które działania UX mają największy wpływ na osiągnięcie celów biznesowych.

To potężne narzędzie podczas przeprowadzania audytu ux daje możliwość śledzenia ścieżek, którymi podążają użytkownicy na stronie. Pozwala zidentyfikować miejsca, gdzie użytkownicy opuszczają stronę lub rezygnują z zadania. Takie działania mogą wskazywać na problemy z ux. GA4 śledzi zdarzenia, tj. kliknięcia na linkach czy przewijanie, bez konieczności ręcznej konfiguracji, co ułatwia pozyskiwanie danych jak użytkownicy wchodzą w interakcję z różnymi elementami na stronie. Dodatkowo można w nim konfigurować i śledzić konwersje, które są dla nas ważne, np. zapisy na newsletter, zakupy itp. GA4 pozwala analizować zarówno interakcję, jak i konwersję, co daje możliwość pozyskania niezbędnych danych do audytu ux.

User Testing pozwala poznać opinie bezpośrednio od użytkowników, którzy korzystają z naszego produktu cyfrowego. To narzędzie pozwala im nagrywać sesje użytkowania, w których na bieżąco komentują, co robią na stronie i jakie napotykają problemy. Do badania map ciepła (heatmapy) wykorzystuje się narzędzie Hotjar lub Crazy Egg. Dostarczają nam informacje, gdzie użytkownicy najczęściej klikają, gdzie spędzają najwięcej czasu lub jak przewijają stronę. Pomagają zrozumieć, które elementy angażują użytkowników, a które sprawiają problemy lub pojawiają się błędy i potrzebują zmian oraz optymalizacji. Opinie do audytu użyteczności można zbierać również za pomocą ankiet.

Narzędzia Google Forms lub SurveyMonkey pozwalają nam takie ankiety stworzyć i wykorzystać do zebrania opinii na temat strony, lub aplikacji od użytkowników. Dodatkowo daje możliwość poznać ich zdanie na temat doświadczeń korzystania z produktu. W poszukiwaniu pojawiających się problemów warto wykorzystać narzędzie UsabilityHub. Służy ono do szybkich testów użyteczności, np. testów pierwszego wrażenia lub pięciu sekund. Takie działania pozwalają zrozumieć co osoba korzystająca ze strony myśli o niej i jej designie na pierwszy rzut oka.

Sketch oraz Axure RP to narzędzia przydatne na koniec audytu ux. Służą do tworzenia makiet i prototypów, które pozwalają na wypróbowanie różnych zoptymalizowanych wersji interfejsu przed wprowadzeniem zmian na stronie. Dzięki temu, zanim zainwestujemy w ich rozwój, można testować różne rozwiązania projektowe.

Kolejnym wykorzystywanym narzędziem analitycznym jest Clarity. Działania jest podobne jak w wymienionych instrumentach. Pomaga on zrozumieć właścicielom stron internetowym i deweloperom jak użytkownicy wchodzą w interakcję z ich stronami. Narzędzie to oferuje funkcje, takie jak mapy ciepła, czy nagrania sesji użytkowników. Pokazują, gdzie na stronie ludzie najchętniej klikają i spędzają czas. Clarity zostało stworzone przez Microsoft.

Na koniec warto wspomnieć o ważnym narzędziu, które służyło pomocą na rynku przez wiele lat. Mowa o Google Optimize, które zostało wyłączone w 2023 roku. Narzędzie służyło do przeprowadzania testów A/B, testów przekierowania i testów wielowymiarowych (MVT) oraz do personalizacji stron internetowych. Pozwalało testować różne wersje stron internetowych, aby zobaczyć, która wersja najlepiej spełnia określone cele. Google Optimize było szczególnie cenione za integrację z innymi produktami Google, takimi jak Google Analytics, co umożliwiało głębokie analizy i lepsze zrozumienie zachowań użytkowników na stronie. Jako zastępstwo Google podpowiada o możliwości korzystania z Google Analytics 4 (GA4). Narzędzie to oferuje zaawansowane możliwości mierzenia efektywności stron internetowych i ich analizy. Zostało zaprojektowane, tak aby, jak najlepiej testować współczesne witryny internetowe oraz oferować kompleksowe i zintegrowane podejście do zrozumienia, oraz optymalizacji doświadczeń użytkownika.

Czego dowiemy się za pomocą audytu ux — korzyści dla klientów

Wiemy już czym jest audyt ux, na czym polega i jak wygląda cały proces optymalizacji strony lub aplikacji. Jednak nie wykonuje się go jedynie dla posiadania wiedzy na temat błędów i możliwości ich naprawy. Głównym celem audytu ux jest osiągnięcie szeregu korzyści, które bezpośrednio przełożą się na wartość biznesu oraz końcowe doświadczenia użytkownika. Dzięki audytowi identyfikujemy obszary wymagające poprawy, co umożliwia dokonanie niezbędnych modyfikacji. Gdy produkt jest intuicyjny i przyjazny dla użytkownika, zwiększa się jego satysfakcja. Mając wiedzę na temat tego, jakie potrzeby i oczekiwania mają użytkownicy strony lub aplikacji, możemy wykorzystać ją do projektowania i rozwijania produktu tak, aby, jak najlepiej odpowiadał na potrzeby rynku.

Gdy usprawniamy ścieżkę użytkownika i eliminujemy bariery, to możemy znacząco zwiększyć konwersje, czyli zachęcić użytkowników na stronie lub w aplikacji, aby wykonali pożądane przez nas działania. Jej zwiększenie bezpośrednio przekłada się na rentowność. Gdy działamy tak długoterminowo, oznacza to oszczędności dla firmy.

Na koniec najważniejsze, czyli inwestycja w doświadczenie użytkownika. Pokazuje ona, że firma dba o swoich użytkowników i ich wygodę stawia na pierwszym miejscu. Poprawa doświadczenia użytkownika sprawia, że pozytywny wizerunek marki lub firmy zwiększa się znacząco, co ma wpływ na budowanie lojalności klientów. Wszystkie działania związane z audytem użyteczności przynoszą pozytywne korzyści, które przyczyniają się do budowania silnej pozycji rynkowej firmy. Dodatkowo zwiększa się jej konkurencyjność, co daje szansę i silne podstawy dla długoterminowego sukcesu.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Gotów, aby przenieść swój marketing internetowy na wyższy poziom?

Skontaktujemy się z Tobą i umówimy na BEZPŁATNE konsultacje obejmujące:
Analizę widoczności strony oraz konkurencji.
Analizę wybranych elementów optymalizacji
Omówienie celów kampanii.
Rekomendacje najkorzystniejszej strategii.
Pozwól przygotować spersonalizowaną, profesjonalną strategię marketingową oraz ofertę współpracy dla Twojej firmy. Zróbmy wspólnie krok w kierunku sukcesu!

Porozmawiajmy

Imię i nazwisko
E-mail
Telefon
Wiadomość

Wiadomość została wysłana
Coś poszło nie tak. Proszę sprawdzić wszystkie pola i spróbować ponownie.
Imię i nazwisko
Telefon
E-Mail
Wiadomość
Wiadomość została wysłana!
Coś poszło nie tak! Proszę sprawdzić wszystkie pola i spróbować ponownie!
Aktualności

Ostatnio na blogu

Powrót
Scroll to Top