fbpx

Dyrektywa Omnibus – nowe przepisy i zmiany w prawie

Prezydent Polski 6 grudnia 2022 roku podpisał ustawę implementującą do polskiego prawa dyrektywę Omnibus. Nieco wcześniej dyrektywy cyfrową i towarową. Obydwie ustawy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2023 roku. Dyrektywa Omnibus wprowadza wiele zmian w unijnym prawie ochrony konsumentów. Nowe prawo unijne związane jest z przepisami dyrektywy i przepisami krajowych ustaw ją implementujących. Dotyczy działalności wielu przedsiębiorców, zwłaszcza w strefie cyfrowej i e-commerce oraz sprzedaży internetowej.

Wszystkie zmiany wynikające z trzech dyrektyw: Omnibus, cyfrowej i towarowej dotyczące głównie sektora e-commerce, mają uregulować wszelkie tematy w kwestii konsumenckiej. Jak również sprawy związane z działalnością cyfrową i sektorem towarowym.

Dyrektywy Parlamentu Europejskiego

Rozwój świata cyfrowego i sprzedaży internetowej sprawił, że Unia Europejska podjęła działania dostosowujące do nich przepisy. Skutkiem tego było kilka dyrektyw unijnych, które w 2019 roku Unia Europejska postanowiła doprecyzować i wzmocnić przepisy dotyczące ochrony konsumentów oraz ich praw. Jak również zlikwidować luki w kwestii środków ochrony konsumentów.

Zwana Omnibus, dyrektywa Parlamentu i Rady Europejskiej 2019/2161 została uchwalona pod koniec listopada 2019 roku. W życie weszła stycznia 2020 roku. Wprowadza ona zmiany do kilku wcześniejszych dyrektyw UE dotyczących:

  • nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich,
  • praw konsumenckich,
  • ochrony konsumenta poprzez podawanie cen produktów,
  • reklamy wprowadzającej w błąd i porównawczej.

Celem było między innymi unowocześnienie i lepsze egzekwowanie przepisów związanych z prawami oraz ochroną konsumenta i funkcjonowaniem platform e-commerce. Państwa członkowskie Unii zostały zobowiązane do przyjęcia ustaw i przepisów implementujących zapisy dyrektywy do 28 listopada 2021 roku. Ich stosowanie miało nastąpić od 2 maja 2022 roku. Polski ustawodawca nie dotrzymał tych terminów. Projekt ustawy trafił do Sejmu 11 lipca 2022 roku. Choć wdrożenie zapisów będzie opóźnione i nastąpi od 1 stycznia 2023 roku, przedsiębiorcy muszą się do tego przygotować i dopasować do nowych przepisów.

Przedsiębiorca e-commerce – nowe obowiązki dla internetowych sprzedawców

Nowe prawo ma być kluczowym narzędziem do lepszej ochrony konsumentów. Czego między innymi w praktyce będzie dotyczyć dyrektywa? W największym stopniu sprzedaży i zakupów online.

Sprzedaż internetowa w dzisiejszych czasach to rzecz powszechna i coraz popularniejsza. Online można kupić niemal wszystko. Szybko i wygodnie, bez wychodzenia z domu, z dostawą pod same drzwi. Najlepiej jeszcze z rabatami, promocjami i przecenami. No właśnie. Jak to właściwie jest z tymi promocjami i przecenami? Załóżmy, że cena jakiegoś produktu w promocji wynosi 100 zł. W praktyce przed promocją ta cena również mogła wynosić 100 zł. Sprzedawca może jednak podać informację, że jest to przecena ze 120 zł. Jeżeli nie oglądaliśmy tego produktu przedtem, nie wiemy jak jest rzeczywiście. Może być więc tak, że wcale nie doszło do zmiany, czyli obniżenia ceny.

Takich właśnie między innymi sytuacji dotyczy dyrektywa Omnibus. Jakie są zapisy i regulacje związane ze sprzedażą wynikające z nowej dyrektywy unijnej?

Nowe przepisy unijne między innymi zakazują takich praktyk z promocjami. E-sprzedawcy będą musieli na swoich stronach wdrożyć nową funkcjonalność, czyli historię danej ceny. Klient będzie mógł poznać informację o cenie produktu w na przykład przedziale poprzedniego miesiąca. Będzie również regulacja sposobu prezentacji i weryfikacji opinii rzekomych konsumentów o produktach. Jak bowiem wynika z ustaleń OUKIK, aż 93 % klientów robiących zakupy w internecie, kieruje się opiniami zamieszczonymi przez konsumentów. Dyrektywa Omnibus dotyczy więc kwestii wiążącymi się z zasadami organizowania promocji cenowych i wszelkimi obowiązkami informacyjnymi wobec konsumentów. Nowe obowiązki będą też nałożone na platformy e-commerce. Mają też zapewnić konsumentom większą przejrzystość przy zawieraniu umów online.

Jakie informacje musi podać przedsiębiorca – obowiązki informacyjne

Zasadniczo w największym stopniu przepisy i wymogi dyrektywy Omnibus dotyczyć będą przedsiębiorców i sprzedawców internetowych oraz platform rynku sprzedaży, usług i handlu online. Skutkiem tego ma być lepsza ochrona praw konsumentów robiących zakupy w internecie. Podmioty i sprzedawcy, których dotyczy nowe prawo będą mieli obowiązek między innymi wobec klientów:

  • Podawać informację, czy stosuje uznawaną za dyskryminującą przez OWGiR personalizację cen.
  • W przypadku promocji i obniżenia ceny podawać informacje, jaka była przedtem.
  • Weryfikować czy opinie są wystawiane przez osoby, które rzeczywiście zakupiły lub używały i przetestowały produkty oraz usługi. Sprzedawca musi też podać informację czy i jak może o tym poświadczyć.
  • Stosować RODO w zakresie ochrony konsumenta i regulacji zasad płatności w ramach świadczenia usług cyfrowych, także nieodpłatnych, w zamian za podanie danych osobowych.
  • Uregulować na stronie zapisy związane z niezgodnością towaru i usługi z umową, rękojmią oraz gwarancją.
  • Internetowe platformy handlowe powinny podawać informacje, czy osoby trzecie oferujące towary i usługi są przedsiębiorcami czy nie. Czyli czy kupującemu przysługują prawa ochrony konsumenckiej.

Nowe narzędzie do zwiększenia ochrony konsumentów w UE

Nowe dyrektywy dotyczą dużo szerzej pojętego rynku cyfrowego i e-commerce. Nowe regulacje obejmują nie tylko sklepy internetowe, ale też stacjonarne i innego rodzaju sprzedaż. Jak również platformy e-commerce i dostawców wyszukiwarek internetowych. Ustawa implementująca przepisy unijnej dyrektywy Omnibus wprowadza zmiany między innymi w ustawach:

  • o prawach konsumentów,
  • o ochronie konkurencji i konsumentów,
  • o informacjach dotyczących cen towarów i usług,
  • o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Zapisy nowej dyrektywy unowocześniają unijne przepisy dotyczące zasad ochrony konsumentów, co ma wzmocnić ich prawa. Poszerzony zostanie też zakres form ich ochrony na towary, usługi cyfrowe i treści. Zarówno dotyczące przejrzystości, jak i narzędzi egzekucyjnych. Dla przedsiębiorców zajmujących się działalnością internetową, oznacza to dodatkowe obowiązki. Zwłaszcza związane z transakcjami i relacją biznesową między firmą a klientem indywidualnym. Zmiany dotyczą także świadczenia nieodpłatnych usług cyfrowych.

Przepisy i obowiązki – Omnibus w Polsce

Zgodnie z wymogami dyrektywy Omnibus, przedsiębiorcy są zobowiązani do dostosowania regulaminów i wszelkich informacji dostępnych na platformach i w sklepach. Konsumenci muszą być przed transakcjami właściwie poinformowani o sposobach ich realizacji i wszystkich przysługujących im prawach. Niewypełnienie choćby któregoś z obowiązków, może skutkować grzywnami i karami pieniężnymi. Dlatego działający przedsiębiorcy powinny jak najszybciej zaadaptować swoje e-strony i platformy. Wszelkie stosowane dotychczas procedury i praktyki muszą być dostosowane do zmian. Po ich wdrożeniu warto zweryfikować, czy są zgodne z założeniami ustawy implementującej. Od stycznia 2023 roku nowi przedsiębiorcy będą już musieli brać nowe przepisy pod uwagę już na etapie zamawiania strony lub sklepu.

ABCWEB.PL – wdrażamy dyrektywę Omnibus

Nasza Agencja Marketingu Internetowego ABCWEB.PL proponuje kompleksowe i skuteczne rozwiązania, budujące wizerunek i związane z reklamą. Nasza specjalność to branding, optymalizacje SEO, pozycjonowanie stron i sklepów, strategie marketingowe, kampanie internetowe Google Ads oraz tworzenie sklepów i stron www.

Działając w takim obszarze, oferujemy również wdrożenie w życie dla sklepów i platform wszystkich aspektów nałożonych na przedsiębiorców przez przepisy nowej dyrektywy. Zajmiemy się dostosowaniem działających stron i platform do wymogów tej dyrektywy, czyli obowiązków nałożonych na przedsiębiorców, których ona dotyczy. Tworząc strony i sklepy dla nowych przedsiębiorców, również dostosujemy je do obowiązujących przepisów dyrektywy Omnibus.

Gotów, aby przenieść swój marketing internetowy na wyższy poziom?

Skontaktujemy się z Tobą i umówimy na BEZPŁATNE konsultacje obejmujące:
Analizę widoczności strony oraz konkurencji.
Analizę wybranych elementów optymalizacji
Omówienie celów kampanii.
Rekomendacje najkorzystniejszej strategii.
Pozwól przygotować spersonalizowaną, profesjonalną strategię marketingową oraz ofertę współpracy dla Twojej firmy. Zróbmy wspólnie krok w kierunku sukcesu!

Porozmawiajmy

Imię i nazwisko
E-mail
Telefon
Wiadomość

Wiadomość została wysłana
Coś poszło nie tak. Proszę sprawdzić wszystkie pola i spróbować ponownie.
Imię i nazwisko
Telefon
E-Mail
Wiadomość
Wiadomość została wysłana!
Coś poszło nie tak! Proszę sprawdzić wszystkie pola i spróbować ponownie!
Aktualności

Ostatnio na blogu

Powrót
Scroll to Top